Нашият пост "Усъвършенствайте знанията си за батериите на електромобилите" обясняваше основите на електрическите превозни средства (ЕПС) и тяхната батерия: капацитет, скорости на зареждане и колко далеч ще ви отведе заредената батерия.
Днес ще разгледаме разходите за зареждане на батериите на ЕПС, използвайки популярни превозни средства като примери.
Ще започнем с запознаване с основните фактори, които влияят на сметката ви, а след това ще ви покажем как да изчислите разходите в зависимост от типа на зарядната станция, техническите характеристики на вашето превозно средство и средните цени за зареждане.
Какви фактори определят цената за зареждане?
Капацитет на батерията на ЕПС
Както беше обяснено в нашия пост "Усъвършенствайте знанията си за батериите на електромобилите", количеството енергия, което една батерия може да съхранява, се измерва в киловатчасове (кВтч).
Например, моделът Polestar 4 с един мотор от 2025 година има капацитет на батерията от 100 кВтч, което може да ви отведе до 482 километра с едно зареждане.
Обикновено, колкото по-голям е капацитетът на батерията, толкова по-дълго време ще отнеме зареждането й, въпреки че това може да бъде компенсирано от други фактори.
Изходен ток на зарядната станция
Токът на зарядната станция (ампераж) е максималното количество електрически ток, което тя може да предостави.
В комбинация с напрежението на захранването, получаваме изходния ток на станцията, измерван в киловати (кВт).
Това не трябва да се бърка с киловатчасовете (кВтч), които показват количеството енергия, съхранявано в батерията.
Като пример, зарядната станция ELNexus EV7 е популярна зарядна станция от ниво 2 с максимален изходен ток от 7.4 кВт. Ако оставите превозното средство включено за един час, станцията ще добави 7.4 кВтч енергия към батерията. Ако я оставите за два часа, това ще бъде 14.8 кВтч и така нататък.
Капацитет на зареждане на ЕПС
Рейтингът на капацитета на зареждане на едно превозно средство зависи от вграденото зарядно устройство. Без значение колко бърза е зарядната станция, тя не може да зарежда по-бързо от скоростта, с която превозното средство може да приема енергия.
Например, Ford F-150 Lightning с разширен обхват има вградено зарядно устройство, което поддържа капацитет от 19.2 кВт, което е по-бързо от изходния ток на много зарядни станции от ниво 2.
Променлив (AC) срещу постоянен ток (DC)
Зарядните станции от ниво 2 използват променлив ток (AC), който след това се преобразува в постоянен ток (DC) от вграденото зарядно устройство на превозното средство, преди да бъде изпратен към батерията.
Бързите зарядни станции DC (ниво 3) преобразуват тока сами и го изпращат директно към батерията на превозното средство, ускорявайки значително процеса на зареждане.
Методи за таксуване
Докато много шофьори се фокусират върху броя минути или часове, през които превозното им средство е включено в зарядната станция, все по-често зарядът се таксува на киловатчас (кВтч).
Пример за изчисляване на разходите
Нека вземем за пример 2025 Nissan LEAF с капацитет на батерията от 40 кВтч и вградено зарядно устройство с капацитет 6.6 кВт.
Съчетаваме го с зарядна станция ELNexus EV7 от ниво 2, която има максимален изходен ток от 7.4 кВт.
Изчисляваме времето, което ще отнеме за зареждане на батерията от 0 до 100 процента, като разделим капацитета на батерията на капацитета на вграденото зарядно устройство или на изходния ток на зарядната станция, в зависимост от това кое е по-малко.
В този случай ще използваме капацитета на вграденото зарядно устройство (6.6 кВт).
Пример 1 - Изчисляване на разходите по кВтч: Цена на кВтч: 0.36 лв.
За 40 кВтч: 7.20 лв.
Пример 2 - Изчисляване на разходите по час: 6 часа зарядно време x 2.80 лв. на час = 16.80 лв.
